Strategische geluidsbelastingskaart 2021 contouren (MajorAirports-StrategicNoiseMaps-multipoly)
Datasets
BELEIDSDOMEIN
OMGEVING
View Item 
  •   Datasets Home→
  • Datasets→
  • Datasets_Publiek→
  • View Item
  • Datasets Home
  • Datasets
  • Datasets_Publiek
  • View Item
  • English 
    • Nederlands
    • English
    Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Strategische geluidsbelastingskaart 2021 contouren (MajorAirports-StrategicNoiseMaps-multipoly)

Thumbnail
View/Open
MajorAirports-StrategicNoiseMaps-multipoly.gpkg (556Kb)
Vlaanderen Identifier
be.vlaanderen.omgeving.distribution.geo.8b744814-1ae4-59b0-80df-77d9881691b6.MajorAirports-StrategicNoiseMaps-multipoly_gpkg
Author
Departement Omgeving
Collections
  • Datasets_Publiek
Metadata
Show full item record
URI
https://datasets.omgeving.vlaanderen.be/xmlui/handle/acd/23530
https://datasets.omgeving.vlaanderen.be/xmlui/external-handle/be.vlaanderen.omgeving.distribution.geo.8b744814-1ae4-59b0-80df-77d9881691b6.MajorAirports-StrategicNoiseMaps-multipoly_gpkg
Type
dcat:Distribution
Source
https://metadata.omgeving.vlaanderen.be/srv/dut/catalog.search#/metadata/367cfb0e-2b3a-5a40-9503-93c325dd9d02
Identifier
be.vlaanderen.omgeving.distribution.geo.8b744814-1ae4-59b0-80df-77d9881691b6.MajorAirports-StrategicNoiseMaps-multipoly_gpkg
Description
Verzameldataset voor de strategische geluidsbelastingskaarten. Het referentiejaar van deze data is 2021. Zoals bepaald in artikel 7 van RL 2002/49/EG delen de lidstaten 5-jaarlijks mee welke belangrijke wegen, belangrijke spoorwegen, belangrijke luchthavens en belangrijke agglomeraties zich op hun grondgebied bevinden en waarvoor strategische geluidsbelastingskaarten en actieplannen moeten worden opgemaakt. Op de geluidskaart wordt aangegeven aan hoeveel geluid de omgeving wordt blootgesteld. De geluidsbelasting wordt daarbij uitgedrukt in de parameter Lden. Het Lden-niveau is een gewogen jaargemiddeld geluidsdrukniveau over het etmaal waarbij de avond- en nachtniveaus relatief gezien zwaarder doorwegen, wat overeenkomt met de vaststelling dat geluidsoverlast ’s avonds en ’s nachts doorgaans als hinderlijker wordt ervaren. Uit Europees onderzoek blijkt dan ook dat een Lden een relatief goede voorspeller is van de mate waarin omwonenden hinder kunnen ondervinden. Deze geluidsbelastingskaarten worden geactualiseerd om de 5 jaar. Vanaf de strategische geluidsbelastingskaarten met referentiejaar 2021 werd er een nieuwe rekenmethode gehanteerd. Dit is een nieuwe gezamenlijke Europese rekenmethode die vanaf de karteringsronde met referentiejaar 2021 voor alle lidstaten verplicht is. Omdat deze rekenmethode verschilt van deze die werd toegepast bij eerdere karteringsrondes is het niet aangewezen om de resultaten van referentiejaar 2021 te vergelijken met voorgaande edities (2006, 2011 en 2016). Het valt immers niet uit te sluiten dat verschillen in berekende blootstelling louter te wijten zijn aan de toepassing van deze nieuwe rekenmethode en niet een gevolg zijn van een verhoogde of verminderde blootstelling.

Browse

All of DatasetsCommunities & Collections By Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login