Toon vereenvoudigd item record

vlaanderen.identifierbe.vlaanderen.omgeving.distribution.geo.8b744814-1ae4-59b0-80df-77d9881691b6.MajorAirports-StrategicNoiseMaps-multipoly_gpkg
dc.contributorDepartement Omgeving
dc.date.accessioned2024-10-02T12:47:43Z
dc.date.available2024-10-02T12:47:43Z
dc.identifierbe.vlaanderen.omgeving.distribution.geo.8b744814-1ae4-59b0-80df-77d9881691b6.MajorAirports-StrategicNoiseMaps-multipoly_gpkg
dc.identifier.urihttps://datasets.omgeving.vlaanderen.be/xmlui/handle/acd/23530
dc.descriptionVerzameldataset voor de strategische geluidsbelastingskaarten. Het referentiejaar van deze data is 2021. Zoals bepaald in artikel 7 van RL 2002/49/EG delen de lidstaten 5-jaarlijks mee welke belangrijke wegen, belangrijke spoorwegen, belangrijke luchthavens en belangrijke agglomeraties zich op hun grondgebied bevinden en waarvoor strategische geluidsbelastingskaarten en actieplannen moeten worden opgemaakt. Op de geluidskaart wordt aangegeven aan hoeveel geluid de omgeving wordt blootgesteld. De geluidsbelasting wordt daarbij uitgedrukt in de parameter Lden. Het Lden-niveau is een gewogen jaargemiddeld geluidsdrukniveau over het etmaal waarbij de avond- en nachtniveaus relatief gezien zwaarder doorwegen, wat overeenkomt met de vaststelling dat geluidsoverlast ’s avonds en ’s nachts doorgaans als hinderlijker wordt ervaren. Uit Europees onderzoek blijkt dan ook dat een Lden een relatief goede voorspeller is van de mate waarin omwonenden hinder kunnen ondervinden. Deze geluidsbelastingskaarten worden geactualiseerd om de 5 jaar. Vanaf de strategische geluidsbelastingskaarten met referentiejaar 2021 werd er een nieuwe rekenmethode gehanteerd. Dit is een nieuwe gezamenlijke Europese rekenmethode die vanaf de karteringsronde met referentiejaar 2021 voor alle lidstaten verplicht is. Omdat deze rekenmethode verschilt van deze die werd toegepast bij eerdere karteringsrondes is het niet aangewezen om de resultaten van referentiejaar 2021 te vergelijken met voorgaande edities (2006, 2011 en 2016). Het valt immers niet uit te sluiten dat verschillen in berekende blootstelling louter te wijten zijn aan de toepassing van deze nieuwe rekenmethode en niet een gevolg zijn van een verhoogde of verminderde blootstelling.
dc.sourcehttps://metadata.omgeving.vlaanderen.be/srv/dut/catalog.search#/metadata/367cfb0e-2b3a-5a40-9503-93c325dd9d02
dc.titleStrategische geluidsbelastingskaart 2021 contouren (MajorAirports-StrategicNoiseMaps-multipoly)
dc.typedcat:Distribution


Bestanden in dit item

Thumbnail

Dit item bevindt zich in de volgende collectie(s)

Toon vereenvoudigd item record