Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke luchthaven(s) Lden contouren
Datasets
BELEIDSDOMEIN
OMGEVING
Bekijk item 
  •   Datasets Home→
  • Datasets→
  • Datasets_Publiek→
  • Bekijk item
  • Datasets Home
  • Datasets
  • Datasets_Publiek
  • Bekijk item
  • Nederlands 
    • Nederlands
    • English
    Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke luchthaven(s) Lden contouren

Thumbnail
Bekijken/Openen
hh_lucht_lden_2021_c.gpkg (372Kb)
Vlaanderen Identifier
be.vlaanderen.omgeving.distribution.geo.4067bad7-4a6b-513e-838b-55aafaf756c2.hh_lucht_lden_2021_c_gpkg
Collections
  • Datasets_Publiek
Metadata
Toon volledig item record
URI
https://datasets.omgeving.vlaanderen.be/xmlui/handle/acd/25110
https://datasets.omgeving.vlaanderen.be/xmlui/external-handle/be.vlaanderen.omgeving.distribution.geo.4067bad7-4a6b-513e-838b-55aafaf756c2.hh_lucht_lden_2021_c_gpkg
Type
dcat:Distribution
Identifier
be.vlaanderen.omgeving.distribution.geo.4067bad7-4a6b-513e-838b-55aafaf756c2.hh_lucht_lden_2021_c_gpkg
Beschrijving
Strategische geluidsbelastingskaart voor belangrijke luchthaven(s) in Vlaanderen met meer dan 50.000 vliegbewegingen per jaar (excl. oefenvluchten met lichte vliegtuigen) volgens RL 2002/49/EG. De luchthaven van Brussels Airport is de enige luchthaven in Vlaanderen die aan de definitie van 'belangrijke luchthaven' volgens richtlijn 2002/49/EG voldoet. Het referentiejaar van deze data is 2021. Op de geluidskaart wordt de jaargemiddelde geluidsimmissie van de vliegbewegingen van en naar de luchthaven Brussels Airport weergegeven uitgedrukt in de parameter Lden. Het Lden-niveau is een gewogen jaargemiddeld geluidsdrukniveau over het etmaal waarbij de avond- en nachtniveaus relatief gezien zwaarder doorwegen, wat overeenkomt met de vaststelling dat geluidsoverlast ’s avonds en ’s nachts doorgaans als hinderlijker wordt ervaren. Uit Europees onderzoek blijkt dan ook dat een Lden een relatief goede voorspeller is van de mate waarin omwonenden hinder kunnen ondervinden. De strategische geluidsbelastingskaart in uitvoering van de RL 2002/49/EG wordt 5-jaarlijks geactualiseerd. Vanaf de strategische geluidsbelastingskaarten met referentiejaar 2021 werd er een nieuwe rekenmethode gehanteerd. Dit is een nieuwe gezamenlijke Europese rekenmethode die vanaf de karteringsronde met referentiejaar 2021 voor alle lidstaten verplicht is. Omdat deze rekenmethode verschilt van deze die werd toegepast bij eerdere karteringsrondes is het niet aangewezen om de resultaten van referentiejaar 2021 te vergelijken met voorgaande edities (2006, 2011 en 2016). Het valt immers niet uit te sluiten dat verschillen in berekende blootstelling louter te wijten zijn aan de toepassing van deze nieuwe rekenmethode en niet een gevolg zijn van een verhoogde of verminderde blootstelling.

Browse

Geheel DatasetsCommunities & Collecties Op datum uitgaveAuteursTitelsOnderwerpenDeze collectieOp datum uitgaveAuteursTitelsOnderwerpen

Mijn account

Inloggen