Synthese knooppuntwaarde en voorzieningenniveau - toestand 2015 - mét A-buslijnen- klassering via natural breaks
Vlaanderen Identifier
be.vlaanderen.omgeving.distribution.geo.80edccde-2003-4ecd-9356-37c3f97580e5.ni_synth_knptw_voorznv_2015.tif
Part of
be.vlaanderen.omgeving.dataset.geo.80edccde-2003-4ecd-9356-37c3f97580e5.ni_synth_knptw_voorznv_2015
Author
Vlaamse Overheid - Vlaams Planbureau voor Omgeving
Collections
Metadata
Show full item recordURI
Type
Distribution
Source
https://metadata.omgeving.vlaanderen.be/srv/dut/catalog.search#/metadata/dfe33af8-c42b-4854-8fb0-278f4f7ff99a
Identifier
be.vlaanderen.omgeving.distribution.geo.80edccde-2003-4ecd-9356-37c3f97580e5.ni_synth_knptw_voorznv_2015.tif
Description
Deze synthesekaart kwam tot stand door de kruising van de totaalkaart van de voorzieningen (toestand 2015) en die van de knooppuntwaarde (toestand 2015 – met inbegrip van A-buslijnen). De totaalkaart met het voorzieningenniveau en de totaalkaart met de knooppuntwaarde werden elk in 4 categorieën opgedeeld aan de hand van ‘natural breaks’, volgens het algoritme van Jenks. Deze twee kaarten werden vervolgens met elkaar gekruist tot één synthesekaart, die finaal dus uit 16 categorieën van gebiedstypes bestaat. Het samenvoegen van de knooppuntwaarde en het voorzieningenniveau tot één synthesekaart is ook gebeurd op basis van de ‘natural breaks’ methode, die de grote meerwaarde heeft dat ze streeft naar een minimum verlies aan informatie wanneer de oorspronkelijke data vervangen wordt door een beperkt aantal types.
De synthesekaart geeft dus de totale score op basis van knooppuntwaarde en voorzieningenniveau van iedere 1ha-locatie in het Vlaamse en Brusselse Gewest in verschillende categorieën, met als referentiejaar 2015. Zo kunnen er locaties worden afgebakend die goed voorzien zijn van collectief vervoer en op het vlak van hun voorzieningenniveau (in paarstinten, kwadrant A), locaties die onder de verwachtingen scoren wat betreft hun voorzieningenniveau (in roodtinten, kwadrant B), locaties waar het aanbod aan collectief vervoer beperkt is (in blauwtinten, kwadrant C) en locaties die beperkt scoren op beide kenmerken (in geelbruintinten, kwadrant D).
Voor meer details over de methode van de totstandkoming van de onderliggende bestanden en van de combinatie en classificatie, en voor een samenvattende weergave van de legende wordt verwezen naar het eindrapport en het syntheserapport dat je terugvindt op https://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Diensten/Onderzoek/Studies/articleType/ArticleView/articleId/8954
Uit de synthese kunnen locaties worden afgeleid met een hoge ontwikkelkans op basis van hun voorzieningenniveau of knooppuntwaarde. Er kan hieruit echter niet worden afgeleid of er in de praktijk nog ontwikkelkansen bestaan. Het is namelijk mogelijk dat er geen ruimte meer beschikbaar is voor verdere ontwikkelingen van bijvoorbeeld wonen en werken, of dat de draagkracht van een gebied al overschreden is zodat een verdere verdichting niet wenselijk is.
Deze dataset is louter het resultaat van een onderzoekstudie. Ondanks de hoge onderzoeksmatige waarde heeft ze dus geen enkele beleidsmatige waarde (en zeker geen juridische waarde). Het departement Omgeving hanteert deze gegevens wel als input bij het uitwerken van afwegingskaders voor het operationaliseren van een locatiebeleid voor ruimtelijke ontwikkeling, waarbij echter nog heel wat andere elementen in de afweging worden meegenomen.
Parts
This item is part of
-
Synthese knooppuntwaarde en voorzieningenniveau - toestand 2015 - mét A-buslijnen- klassering via natural breaks
Vlaamse Overheid - Vlaams Planbureau voor Omgeving