Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke luchthaven(s) Lnight contouren
View/ Open
Vlaanderen Identifier
be.vlaanderen.omgeving.distribution.geo.c25f36a6-53cb-5c26-a825-43b3a498753f.hh_lucht_lnight_2021_c.gpkg
Part of
be.vlaanderen.omgeving.dataset.geo.c25f36a6-53cb-5c26-a825-43b3a498753f.hh_lucht_lnight_2021_c
Author
Departement Omgeving
Collections
Metadata
Show full item recordURI
Type
Distribution
Source
https://metadata.omgeving.vlaanderen.be/srv/dut/catalog.search#/metadata/310c465b-c000-581a-9e76-44df576a3a07
Identifier
be.vlaanderen.omgeving.distribution.geo.c25f36a6-53cb-5c26-a825-43b3a498753f.hh_lucht_lnight_2021_c.gpkg
Description
Strategische geluidsbelastingskaart voor belangrijke luchthaven(s) in Vlaanderen met meer dan 50.000 vliegbewegingen per jaar (excl. oefenvluchten met lichte vliegtuigen) volgens RL 2002/49/EG. De luchthaven van Brussels Airport is de enige luchthaven in Vlaanderen die aan de definitie van 'belangrijke luchthaven' volgens richtlijn 2002/49/EG voldoet. Het referentiejaar van deze data is 2021. Op de geluidskaart wordt de jaargemiddelde geluidsimmissie van de vliegbewegingen van en naar de luchthaven Brussels Airport weergegeven uitgedrukt in de parameter Lnight. De parameter Lnight stelt het geluidsniveau tijdens de nachtperiode voor en is dus en maat voor mogelijke slaapverstoring. De strategische geluidsbelastingskaart in uitvoering van de RL 2002/49/EG wordt 5-jaarlijks geactualiseerd. Vanaf de strategische geluidsbelastingskaarten met referentiejaar 2021 werd er een nieuwe rekenmethode gehanteerd. Dit is een nieuwe gezamenlijke Europese rekenmethode die vanaf de karteringsronde met referentiejaar 2021 voor alle lidstaten verplicht is. Omdat deze rekenmethode verschilt van deze die werd toegepast bij eerdere karteringsrondes is het niet aangewezen om de resultaten van referentiejaar 2021 te vergelijken met voorgaande edities (2006, 2011 en 2016). Het valt immers niet uit te sluiten dat verschillen in berekende blootstelling louter te wijten zijn aan de toepassing van deze nieuwe rekenmethode en niet een gevolg zijn van een verhoogde of verminderde blootstelling.
Parts
This item is part of
-
Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke luchthaven(s) Lnight contouren
Departement Omgeving