Strategische geluidsbelastingkaart - 2011 - belangrijke en aanvullende wegen - Lden - contouren
Datasets
BELEIDSDOMEIN
OMGEVING
Bekijk item 
  •   Datasets Home→
  • Datasets→
  • Datasets_Publiek→
  • Bekijk item
  • Datasets Home
  • Datasets
  • Datasets_Publiek
  • Bekijk item
  • Nederlands 
    • Nederlands
    • English
    Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Strategische geluidsbelastingkaart - 2011 - belangrijke en aanvullende wegen - Lden - contouren

Thumbnail
Bekijken/Openen
hh_weg_lden_2011.gpkg (137.5Mb)
Vlaanderen Identifier
be.vlaanderen.omgeving.distribution.geo.81384b06-aaf0-4c55-a357-e4e1a31fc38e.hh_weg_lden_2011_gpkg
Collections
  • Datasets_Publiek
Metadata
Toon volledig item record
URI
https://datasets.omgeving.vlaanderen.be/xmlui/handle/acd/25442
https://datasets.omgeving.vlaanderen.be/xmlui/external-handle/be.vlaanderen.omgeving.distribution.geo.81384b06-aaf0-4c55-a357-e4e1a31fc38e.hh_weg_lden_2011_gpkg
Type
dcat:Distribution
Identifier
be.vlaanderen.omgeving.distribution.geo.81384b06-aaf0-4c55-a357-e4e1a31fc38e.hh_weg_lden_2011_gpkg
Beschrijving
Strategische geluidsbelastingkaart voor wegverkeer met meer dan 3 miljoen voertuigpassages per jaar volgens RL 2002/49/EG, samen met impact van aanvullende wegen. Het referentiejaar van deze data is 2011. Op de geluidskaart wordt aangegeven aan hoeveel geluid de omgeving wordt blootgesteld. De geluidsbelasting wordt daarbij uitgedrukt in de parameter Lden. Het Lden-niveau is een gewogen jaargemiddeld geluidsdrukniveau over het etmaal waarbij de avond- en nachtniveaus relatief gezien zwaarder doorwegen, wat overeenkomt met de vaststelling dat geluidsoverlast ’s avonds en ’s nachts doorgaans als hinderlijker wordt ervaren. Uit Europees onderzoek blijkt dan ook dat een Lden een relatief goede voorspeller is van de mate waarin omwonenden hinder kunnen ondervinden.Deze geluidsbelastingkaarten worden geactualiseerd om de 5 jaar. De strategische geluidsbelastingskaarten met referentiejaren 2006, 2011 en 2016 werden berekend met een oude rekenmethode. Vanaf de strategische geluidsbelastingskaarten met referentiejaar 2021 werd er een nieuwe rekenmethode gehanteerd. Dit is een nieuwe gezamenlijke Europese rekenmethode die vanaf de karteringsronde met referentiejaar 2021 voor alle lidstaten verplicht is. Omdat deze rekenmethode verschilt van deze die werd toegepast bij eerdere karteringsrondes is het niet aangewezen om de resultaten van referentiejaar 2021 te vergelijken met voorgaande edities (2006, 2011 en 2016). Het valt immers niet uit te sluiten dat verschillen in berekende blootstelling louter te wijten zijn aan de toepassing van deze nieuwe rekenmethode en niet een gevolg zijn van een verhoogde of verminderde blootstelling.

Browse

Geheel DatasetsCommunities & Collecties Op datum uitgaveAuteursTitelsOnderwerpenDeze collectieOp datum uitgaveAuteursTitelsOnderwerpen

Mijn account

Inloggen