dcterms.accrualPeriodicity | http://publications.europa.eu/resource/authority/frequency/IRREG | |
dcterms.identifier | https://data.geo.omgeving.vlaanderen.be/id/dataset/dataset_7cbdc575-a940-4fbf-ba48-5b581055e358_ni_knptw_ha_spoorabus_2015 | |
dcterms.issued | 2015-07-01 | |
dcterms.publisher | Vlaamse Overheid - Vlaams Planbureau voor Omgeving | |
dcterms.rightsHolder | Vlaamse Overheid - Vlaams Planbureau voor Omgeving | |
dcterms.type | http://www.w3.org/ns/dcat#Dataset | |
vlaanderen.identifier | be.vlaanderen.omgeving.dataset.geo.7cbdc575-a940-4fbf-ba48-5b581055e358.ni_knptw_ha_spoorabus_2015 | |
dc.contributor | Vlaamse Overheid - Vlaams Planbureau voor Omgeving | |
dc.date.accessioned | 2022-12-20T15:14:04Z | |
dc.date.available | 2022-12-20T15:14:04Z | |
dc.identifier | be.vlaanderen.omgeving.dataset.geo.7cbdc575-a940-4fbf-ba48-5b581055e358.ni_knptw_ha_spoorabus_2015 | |
dc.identifier.uri | https://datasets.omgeving.vlaanderen.be/xmlui/handle/acd/327 | |
dc.description | Deze kaart geeft voor iedere 1ha-locatie in het Vlaamse en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest aan wat de totale score is voor knooppuntwaarde van het collectief vervoer, waarbij werd rekening gehouden met de knooppunten die deel uitmaken van het spoornetwerk (trein, tram, (pre)metro, sneltram, lightrail) en de A-bushaltes van De Lijn, en dit voor de bestaande knooppunten in referentiejaar 2015.
Bij de berekening van de knooppuntwaarden wordt er ook gerekend met, of ten opzichte van, spoorwegstations in Wallonië die vanuit Vlaanderen of Brussel te bereiken zijn per spoor (waaronder bv. Luik of Namen), en met een selectie van spoorwegstations in het buitenland (met o.a. Paris Nord, London St-Pancras of Aachen).
Eerst wordt de knooppuntwaarde van de individuele knooppunten berekend via een al dan niet gewogen aggregatie van een aantal deelindicatoren die in de gespecialiseerde literatuur omschreven staan. Nadien gebeurt de uitstraling van de knooppuntwaarde naar elke 1-ha cel in het Vlaamse en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest via afstandsvervalfuncties, die weergeven hoe de knooppuntwaarde afneemt naarmate de reistijd tot het knooppunt toeneemt.
Voor meer details over de gekozen knooppunten, de gebruikte deelindicatoren en de gehanteerde methode van de functies voor het afstandsverval wordt verwezen naar het eindrapport en het syntheserapport dat je terugvindt op https://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Diensten/Onderzoek/Studies/articleType/ArticleView/articleId/8954 | |
dc.language.iso | nl | |
dc.relation.ispartof | be.vlaanderen.omgeving.catalog.geo | |
dc.source | https://metadata.omgeving.vlaanderen.be/srv/dut/catalog.search#/metadata/db53b9aa-59ec-49a2-9375-95098739d35d | |
dc.title | Knooppuntwaarde per 1ha-cel op basis van spoornetwerk en A-buslijnen - toestand 2015 | |
dc.title.alternative | Knooppuntwaarde per 1ha-cel op basis van spoornetwerk en A-buslijnen - toestand 2015 | |
dc.type | Dataset | |
dc.relation.haspart | be.vlaanderen.omgeving.distribution.geo.7cbdc575-a940-4fbf-ba48-5b581055e358.ni_knptw_ha_spoorabus_2015.tif | |