Toon vereenvoudigd item record
Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke spoorwegen Lden contouren
dcterms.accessRights | http://publications.europa.eu/resource/authority/access-right/PUBLIC | |
dcterms.accrualPeriodicity | http://publications.europa.eu/resource/authority/frequency/IRREG | |
dcterms.identifier | https://data.geo.omgeving.vlaanderen.be/id/distribution/dataset_e6b13c83-cd0c-5a51-923a-6c2958b9b65e_hh_spoor_lden_2021_c | |
dcterms.issued | 2023-10-06 | |
dcterms.publisher | Departement Omgeving | |
dcterms.rightsHolder | Departement Omgeving | |
dcterms.type | http://www.w3.org/ns/dcat#Distribution | |
vlaanderen.identifier | be.vlaanderen.omgeving.distribution.geo.e6b13c83-cd0c-5a51-923a-6c2958b9b65e.hh_spoor_lden_2021_c.gpkg | |
dc.contributor | Departement Omgeving | |
dc.date.accessioned | 2023-12-13T19:12:49Z | |
dc.date.available | 2023-12-13T19:12:49Z | |
dc.identifier | be.vlaanderen.omgeving.distribution.geo.e6b13c83-cd0c-5a51-923a-6c2958b9b65e.hh_spoor_lden_2021_c.gpkg | |
dc.identifier.uri | https://datasets.omgeving.vlaanderen.be/xmlui/handle/acd/1643 | |
dc.description | Strategische geluidsbelastingskaart voor spoorverkeer met meer dan 30 000 trein- of trampassages per jaar volgens RL 2002/49/EG. Het referentiejaar van deze data is 2021. Op de geluidskaart wordt aangegeven aan hoeveel geluid de omgeving wordt blootgesteld. De geluidsbelasting wordt daarbij uitgedrukt in de parameter Lden. Het Lden-niveau is een gewogen jaargemiddeld geluidsdrukniveau over het etmaal waarbij de avond- en nachtniveaus relatief gezien zwaarder doorwegen, wat overeenkomt met de vaststelling dat geluidsoverlast ’s avonds en ’s nachts doorgaans als hinderlijker wordt ervaren. Uit Europees onderzoek blijkt dan ook dat een Lden een relatief goede voorspeller is van de mate waarin omwonenden hinder kunnen ondervinden. Deze geluidsbelastingskaarten worden geactualiseerd om de 5 jaar. Vanaf de strategische geluidsbelastingskaarten met referentiejaar 2021 werd er een nieuwe rekenmethode gehanteerd. Dit is een nieuwe gezamenlijke Europese rekenmethode die vanaf de karteringsronde met referentiejaar 2021 voor alle lidstaten verplicht is. Omdat deze rekenmethode verschilt van deze die werd toegepast bij eerdere karteringsrondes is het niet aangewezen om de resultaten van referentiejaar 2021 te vergelijken met voorgaande edities (2006, 2011 en 2016). Het valt immers niet uit te sluiten dat verschillen in berekende blootstelling louter te wijten zijn aan de toepassing van deze nieuwe rekenmethode en niet een gevolg zijn van een verhoogde of verminderde blootstelling. | |
dc.language.iso | nl | |
dc.relation.ispartof | be.vlaanderen.omgeving.dataset.geo.e6b13c83-cd0c-5a51-923a-6c2958b9b65e.hh_spoor_lden_2021_c | |
dc.source | https://metadata.omgeving.vlaanderen.be/srv/dut/catalog.search#/metadata/0f48e098-112d-551a-bf5c-efabc5eb689b | |
dc.title | Strategische geluidsbelastingskaart 2021 belangrijke spoorwegen Lden contouren | |
dc.type | Distribution | |
dcat.accessURL | https://datasets.omgeving.vlaanderen.be/be.vlaanderen.omgeving.distribution.geo.e6b13c83-cd0c-5a51-923a-6c2958b9b65e.hh_spoor_lden_2021_c.gpkg | |
dcat.downloadURL | https://datasets.omgeving.vlaanderen.be/be.vlaanderen.omgeving.distribution.geo.e6b13c83-cd0c-5a51-923a-6c2958b9b65e.hh_spoor_lden_2021_c.gpkg |